2023-12-12 Tips & tricks

10 museum för barn i Stockholm

Stockholm är rikt på barnvänliga museer med varierande teman som historia, konst, vetenskap och upplevelser. Men vilka av dem är mest lämpade för att ta med barnen till?

Att döma av hur många barn som kommer till Paradox Museum flera gånger, är vi förstås ett perfekt museum för barn och familjer som befinner sig i Stockholm, men för den som letar ytterligare alternativ listar vi här 10 bra museum för barn i Stockholm.

1. Junibacken: En sagolik upplevelse

Junibacken, beläget på Djurgården, är en sagovärld inspirerad av Astrid Lindgrens verk. Här kan barnen stiga in i Pippi Långstrumps värld, ta en resa med Sagotåget och möta andra älskade karaktärer från Astrid Lindgrens sagor.

Boka biljetter till Junibacken här.

2. Tekniska Museet: Lärande i praktiken

Tekniska Museet är ett interaktivt mecka för barn som är intresserade av vetenskap och teknik. Genom spännande experiment och utställningar får barnen utforska och lära sig om den fascinerande världen av innovation.

Boka biljetter till Tekniska Museet här.

3. Spårvägsmuseet: En resa genom tid för familjer

Beläget på Djurgården bjuder Spårvägsmuseet på en unik upplevelse som ger inblick i stadens spårvägshistoria. Här får barnen chansen att utforska och kliva ombord på historiska fordon, vilket är en spännande upplevelse och ett lärorikt tillfälle om stadens kollektivtrafik.

Boka biljetter till Spårvägsmuseet här.

4. Sjöhistoriska Museet: För små sjöfarare

För små äventyrare är Sjöhistoriska Museet det perfekta stället. Här kan barnen utforska modeller av gamla segelskepp, dyka in i sjöfartens historia och känna historiens vingslag.

Boka biljetter till Sjöhistoriska Museet här.

5. Naturhistoriska Riksmuseet: För naturälskaren

Naturhistoriska Riksmuseet erbjuder spännande utställningar om djur, natur och evolution. Den berömda dinosaurieutställningen med den sovande dinosaurien är omåttligt populär bland familjer.

Boka biljetter till Naturhistoriska Riksmuseet här.

6. Tom Tits Experiment: Vetenskapligt äventyr strax utanför Stockholm

Beläget strax utanför Stockholm i Södertälje ligger Tom Tits Experiment – ett lekfullt museum där barnen kan utforska vetenskap genom praktiska experiment och roliga upplevelser.

Boka biljetter till Tom Tits Experiment här.

7. Moderna Museet: Konstnärlig inspiration för barn

För de kreativa och konstintresserade barnen är Moderna Museet ett utmärkt val. Genom regelbundna familjeaktiviteter och workshops får barnen utforska konstens värld på ett lekfullt sätt.

Boka biljetter till Moderna Museet här.

8. ABBA The Museum: Musikaliskt äventyr för familjen

ABBA The Museum är ett museum för musikälskande barn där de kan följa med på en interaktiv resa genom ABBA’s musikhistoria och till och med prova på att vara en del av det legendariska bandet.

Boka biljetter till ABBA The Museum här.

9. Stockholm Toy Museum: Leksakernas magiska värld

Stockholm Toy Museum är ett lekfullt och barnvänligt museum som tar både små och stora besökare på en nostalgisk resa genom leksakernas magiska värld. Beläget i hjärtat av Stockholm, erbjuder museet en imponerande samling leksaker från olika generationer och kulturer, skräddarsydd för att tilltala barn i alla åldrar.

Boka biljetter till Stockholm Toy Museum här.

10. Paradox Museum: Interaktiv och häftig upplevelse för alla åldrar

Paradox Museum är en familjefavorit med över 70 interaktiva utställningar som förtrollar både barn och vuxna. Besökarna dras in i en fascinerande värld av paradoxer och optiska illusioner som lurar både ögonen och hjärnan. Utställningarna är inte bara underhållande utan är även lärorika ur ett vetenskapligt perspektiv.

Boka biljetter till Paradox Museum här.

Sammanfattningsvis

Att ta med sig barnen till museum är inte bara en rolig aktivitet utan även en investering i barnens lärande och personliga utveckling. Dessutom lämpar sig museibesök året runt, vardag som helg.

Also Read

2024-03-19
Upptäck optiska illusioner på Paradox Museum i Stockholm

Optiska illusioner och synvillor har länge varit en källa till fascination och förundran världen över. Dessa visuella fenomen utmanar vår uppfattning om verkligheten och väcker tvivel kring våra egna sinnen. Det var inspirationen som ledde till skapandet av Paradox Museum i Stockholm. Här har vi omfamnat denna fascination och skapat över 70 utställningar med fokus på optiska illusioner – något som lockar nyfikenheten hos människor i alla åldrar.

2023-12-12
Tips & tricks
Boka en rolig företagsaktivitet i Stockholm!

Att hitta en aktivitet som passar samtliga i teamet kan kännas svårt, men hos Paradox Museum finns något för alla. Här får ni en interaktiv och lärorik upplevelse som föder nya idéer och öppnar upp för nya perspektiv. Vi listar sex anledningar till att boka en företagsaktivitet hos oss.

2023-12-12
3 upplevelsemuseer i Stockholm

Stockholm är hem för en rad unika museer där du får upplevelser som utmanar den traditionella synen på museibesök. Den här typen av nya museum är populära destinationer för människor i alla åldrar.