Öppettider
2023-12-12 Tips & tricks

3 upplevelsemuseer i Stockholm

Stockholm är hem för en rad unika museer där du får upplevelser som utmanar den traditionella synen på museibesök. Den här typen av nya museum är populära destinationer för människor i alla åldrar.

Vad är ett upplevelsemuseum?

Ett upplevelsemuseum är en typ av museum som fokuserar på att ge besökarna en interaktiv och engagerande upplevelse, snarare än att bara presentera föremål och information. Dessa museer strävar efter att skapa en miljö där besökarna inte bara betraktar utställningarna utan också deltar aktivt, använder sina sinnen och interagerar med det som visas.

I motsats till traditionella museer, där föremål och artefakter ofta visas bakom glas eller rep, erbjuder upplevelsemuseer besökarna möjligheten att uppleva koncept och idéer på ett mer levande sätt. Det kan inkludera interaktiva skärmar, simulationer, hands-on-aktiviteter eller optiska illusioner.

Upplevelsemuseer kan täcka en bred variation av ämnen, från vetenskap och teknik till konst, kultur och historia. Syftet är att göra lärandet roligt, minnesvärt och tillgängligt för människor i alla åldrar. Besökare uppmuntras att delta aktivt, utforska och ibland även bidra till skapandet av sina egna upplevelser inom ramen för museet.

3 upplevelsemuseer i Stockholm

Upplevelsemuseet

Upplevelsemuseet i Stockholm är en pärla som förändrar synen på museibesök. Besökarna välkomnas till en spännande värld där lärande inte är en passiv upplevelse utan snarare en interaktiv resa. Museet erbjuder en mångfald av utställningar som sträcker sig från vetenskap och teknik till udda matkultur och kultur.

Genom interaktiva VR-upplevelser och interaktiva skärmar engagerar museet besökarna på ett sätt som går långt bortom traditionella museer. För barn och vuxna blir detta en plats där kunskap och kreativitet möts på ett minnesvärt sätt.

Beställ biljetter till Upplevelsemuseet här.

Framtidsmuseet

Framtidsmuseet i Stockholm tar besökarna på en tankeväckande resa genom möjligheternas värld. Genom innovativa utställningar och interaktiva presentationer ger museet en glimt av hur framtidens teknologi, miljö och samhälle kan se ut. Besökarna får inte bara insikt i de utmaningar och möjligheter som framtiden innebär, utan de uppmanas också att reflektera över sin egen roll i skapandet av en hållbar och framgångsrik framtid. Framtidsmuseet är en plats där spekulation möter verklighet och där besökare blir delaktiga i att forma morgondagen.

Beställ biljetter till Framtidsmuseet här.

Paradox Museum – Stockholms mest populära upplevelsemuseum?

Paradox Museum i Stockholm är ett unikt tillskott till stadens museiutbud. Det är en plats där besökare kastas in i en värld av överraskningar och genom tankeväckande utställningar utmanar vi besökarens sätt att tänka.

Museet består av över 70 interaktiva optiska illusioner som presenteras på ett sätt som får betraktaren att ompröva det förväntade och det oväntade. Här kan du som besökare ta roliga bilder och filmer som leder till skratt och förundran. Och det passar alla åldrar, från barn till äldre!

Beställ biljetter till Paradox Museum här.

Upplevelser – den bästa presenten

I en värld där materialism är normen har det blivit alltmer uppenbart att de bästa presenterna inte alltid kommer i fysiska paket. Att få en upplevelse i present har blivit en trend som inte bara reducerar mängden saker i våra liv, utan också öppnar dörren till en värld av minnen och glädje. Så, nästa gång du står inför utmaningen att välja en present till dina nära och kära, välj ett presentkort på en minnesvärd upplevelse – på ett upplevelsemuseum som Paradox Museum – köp presentkort här.

Also Read

2024-03-19
Upptäck optiska illusioner på Paradox Museum i Stockholm

Optiska illusioner och synvillor har länge varit en källa till fascination och förundran världen över. Dessa visuella fenomen utmanar vår uppfattning om verkligheten och väcker tvivel kring våra egna sinnen. Det var inspirationen som ledde till skapandet av Paradox Museum i Stockholm. Här har vi omfamnat denna fascination och skapat över 70 utställningar med fokus på optiska illusioner – något som lockar nyfikenheten hos människor i alla åldrar.

2023-12-12
10 museum för barn i Stockholm

Stockholm är rikt på barnvänliga museer med varierande teman som historia, konst, vetenskap och upplevelser. Men vilka av dem är mest lämpade för att ta med barnen till?

2023-12-12
Tips & tricks
Boka en rolig företagsaktivitet i Stockholm!

Att hitta en aktivitet som passar samtliga i teamet kan kännas svårt, men hos Paradox Museum finns något för alla. Här får ni en interaktiv och lärorik upplevelse som föder nya idéer och öppnar upp för nya perspektiv. Vi listar sex anledningar till att boka en företagsaktivitet hos oss.